Teknisk Rider

Luftaktobatik

 

Kort info

Luftakrobatik sker på mellan 2-6 meter höjd i form av ring (aerial hoop) eller tyg (aerial silks). Det behöver finnas en riggpunkt som tar 1000 kg ovanför en scen eller podium på minst 2x2 meter. När artisten anländer ska en riggare med skylift eller stege hjälpa till att montera upp utrustningen tillsammans med artisten. Artisten har med all utrustning för att kunna fästa sin utrustning. Meddela oss om tid för när detta kan ske. Akten är mycket fysiskt krävande för artisten, därför är det viktigt att hålla artisten informerad om ändringar i körschemat sker så hen får sina 30 min för uppvärmning.

Vid frågor på nedan vänligen kontakta Hanna Ravnskov 072-7747070 eller Erik Svedin 070-4856668.


Behöver från teknikleverantör

  • Monitor framkant av scen och där artisten gör entré

  • Hazer, smoke eller tungrök är en snygg inramning (men inte nödvändigt)

  • Neontejp längst scenkanten och trappan upp på scen

  • Scenyta minst 2x2 meter. Höjd mellan scengolv och riggpunkt minst 4 meter. Vid tyg behövs minst 5 meter till riggpunkt.

  • Riggpunkten ska hålla för minst 1000kg. Detta är extremt viktigt eftersom våra artister genererar flera gånger sin vikt under dynamiska rörelser.

  • Vid ankomst ska det finnas på plats en stege, skylift eller åtkomst via tak till riggpunkten samt en riggare som tillsammans med artisten fäster utrustningen. Artisten har med all utrustning för att kunna fästa sin ring/tyg.

  • Ljud & ljusteknik anpassad till lokal, valfri förstärkning med specialeffekter som VJ projektioner, laser, eld och pyroteknik.

Andra viktiga punkter

  • Artisten ska bli meddelad minst 30 min innan sin show för att ha god tid att värma upp. Vid förseningar/ändringar i körschemat ska artisten alltid uppdateras så att artisten kan vara fortsatt uppvärmd och förberedd.

  • Stämma av om ringen behövs knytas undan/tas ner mellan akterna eller om det är okej att den hänger kvar på scenen under eventets gång.

  • Vid mingel/show utan scen ska det finnas chans att knyta undan luftredskapet mellan sets/under eventets gång, eller att väktare finns på plats så inte gäster klättrar i dessa och riskerar skada sig samt att vår utrustning blir förstörd.

  • När eventet är slut, eller gäster har lämnat lokalen, ska det finnas tekniker direkt på plats för att hjälpa oss rigga ner vår utrustning.

  • Vid event där artisten ska uppträda nära gäster ska det vara tydligt avspärrat mellan artisten och gäster. Vid behov ska väktare vara på plats.


Musik

Vi skickar backtrack innan eventet så tekniker har möjlighet att testa och förbereda ljus innan genrep. Musiken ska spelas i orginalhastighet och får ej tonas in utan ska börja med full styrka. Artisten börjar i regel bakom scen eller när hen står vid redskapet. Efter ljud och ljus har dämpats i lokalen sätts backtracket på.

Medhörning på hög volym rekommenderas.

Scenljus

Mjuk spotlight på artisten och hela utrustningen om möjligt från golv till ca toppen. Som standard är blått ljus uppifrån och rosa ljus från sidorna på svag styrka (under 50%) ett bra alternativ om möjligheterna är begränsade. Finns tid för sätta ett ljusschema kan en mer riktad spot eller gobo vara snyggt för att belysa artisten och golvet. Vi har även projektioner till aerial hoop akten.

Scenrök första minuten höjer akten men kan sen dämpas.

Genrep

Mycket av förberedelserna går att genomföra i samband under riggningen. Ut över det behöver artisten ca 20 min soundscheck på scen. Vi önskar att all belysning i lokalen är färdigmonterad inför den tekniska genomgången så artisten vet vilka ljusförhållanden hen har att vänta sig. Vid soundcheck önskar vi oss även att gå igenom med kontaktpersonen som kommer att ge cue inför show.

Riggning

Det behöver finnas en riggpunkt som tar 1000 kg ovanför scenen på minst 4 meters höjd. När artisten anländer ska en riggare med skylift eller stege hjälpa till att montera upp utrustningen tillsammans med artisten. Artisten har med all utrustning för att kunna fästa sin utrustning. Om ringen behövs knytas undan inna och efter akten förbereds det under riggningen. Skicka oss en ritning på fler fästpunkter.


Körschema till tekniker

  1. Kontaktperson och tekniker har stämt av med artisten att alla är redo

  2. Dämpa belysningen

  3. Sätt på backtrack

  4. Artist går upp på scen eller står redo på scen vid riggen


Checklista till tekniker:

  • Har läst och förstått hur akten/akterna är

  • Har tittat på referensfilm/bilder

  • Har avsatt tillräcklig tid för att garantera tid för teknisk genomgång

  • Har eventuellt förberett scenljus och laddat ner backtrack och VJ effekter om det ska användas

Checklista till bokare:

  • Har fyllt i bokningsformuläret komplett: kontaktperson på plats, tider, fakturauppgifter etc  

  • Har bifogat körschema och lokalskiss

  • Har förmedlat teknisk rider till tekniker

  • Har koll på loge, mat etc till artisterna


Loge Rider

  • Fika och dryck i logen när artisterna anländer

    Vegetariskt smörgås, frukt, vatten och läsk, något salt och sött, te och kaffe med havremjölk.

  • Mat

    Artisterna vill gärna bli serverade varm lunch/middag (fri från jordnötter).

  • I logen

    Tillgång till toa, spegel, bra belysning, eluttag, bord, soffa och fåtöljer alt bekväma stolar, ljudisolerad. Om dörren är låsbar ska artisterna få en varsin nyckel eller kod.

  • Övrigt

    Vid större bokningar där vi har mycket utrustning rekommenderas logeutrymme på ca 8x5 meter. Fri från starka dofter ex hårspray, eventuellt filt och värmefläkt vid kalla dagar. Meddela om logen ska delas med andra.